Veďte si osobní rozpočet: Jak mít přehled o svých financích

|

Mladá žena u stolu s chytrým telefonem, notebookem a dokumenty pro vedení osobního rozpočtu
Nejdůležitější fakta o vedení osobního rozpočtu

Předpokládaný čas čtení: 5 minut

  • Vedení osobního rozpočtu vám dává přehled o všech vašich měsíčních příjmech a výdajích. Tímto způsobem můžete vidět, jak velké jsou vaše náklady a kolik případně můžete měsíčně odložit stranou.
  • Svůj finanční přehled si můžete vytvořit na papíře, na počítači nebo prostřednictvím aplikace. S digitálním peněžním deníkem ve formě excelové tabulky jste obvykle flexibilnější a můžete těžit z výhod automatických výpočtů.
  • Pravidelně zaznamenávejte své měsíční příjmy, fixní náklady a další výdaje. To, co vám nakonec z příjmů zbude, můžete uspořit nebo investovat.
  • Nejdůležitější je kontinuita! Pár týdnů k získání potřebného přehledu o vašich financích rozhodně nestačí. Je lepší si vybudovat určitou rutinu, díky které můžete vést svůj deník příjmů a výdajů pravidelně.

V každodenním shonu má přesný přehled o svých financích jen málokdo. Osobní peněžní deník vám pomůže sledovat vaše příjmy a výdaje. Dobrou zprávou je, že vést si evidenci o příjmech a výdajích není vůbec těžké. Nemusíte být odborníkem na vedení účetnictví – jakmile uděláte první krok, je důležité vytrvat.

Jak dobře znáte své osobní finance? Většina lidí má o vlastních výdajích jen přibližnou představu, alespoň co se běžných nákladů, jako je nájem, útrata za mobil nebo vstupy do posilovny týče. Avšak jakmile dojde na spotřební výdaje, nakupování a podobně, většina lidí je ztracena. Proto má smysl vést si pravidelně deník příjmů a výdajů, kde jsou přehledně zaznamenány všechny měsíční finance.

Co je peněžní deník?

Peněžní (finanční) deník je přehled všech vašich příjmů a výdajů. Dokumentováním svých financí v delším časovém období zjistíte, kde nejvíce utrácíte, kolik vám každý měsíc zbývá a kde tak můžete ušetřit.

To má několik výhod: V první řadě si vytvoříte povědomí o svých financích. To automaticky zlepší i vaše každodenní hospodaření s penězi – a možná si pak dvakrát rozmyslíte, než uděláte další impulzivní nákup.

Finanční přehled vám navíc pomůže odhalit potenciální úspory. Jakmile budete vědět, kde a kdy utratíte kolik peněz, můžete přemýšlet o tom, jak můžete některé náklady snížit.

Ještě větší smysl to celé dává zejména v případě, že chcete ušetřit na něco konkrétního. Ať už jde o významný nákup, další dovolenou nebo prostě o zajištění na stáří. Pouze pokud si vedete evidenci příjmů a výdajů, přesně víte, kolik si můžete každý měsíc odložit. V závislosti na vašem cíli spoření můžete peníze odložit nebo je rozumně investovat.

Jak si vést osobní rozpočet?

Rozpočet si můžete vést na papíře, na počítači nebo prostřednictvím aplikace. Co si nakonec zvolíte závisí na vašich osobních preferencích – výsledek bude stejný.

Pokud dáváte přednost ručnímu zapisování, můžete použít prázdný zápisník nebo si kreslit do svých finančních tabulek.

Na počítači je nejlepší si vytvořit excelovou tabulku s různými listy. Výhodou digitální tabulky je, že vám pomůže počítat částky automaticky nebo vytvářet diagramy. Poskytuje vám také téměř nekonečnou flexibilitu.

Na internetu můžete také najít kompletně připravené programy a aplikace, které vám nabízejí mnoho automatických funkcí nebo je lze dokonce propojit i s účtem. Ne každý software pro vedení rozpočtu je však zdarma a většina z nich není ani bez reklamy. Obzvláště aplikace pro evidenci příjmů a výdajů jsou obvykle financovány z reklamy a dodatkových nákupů v aplikaci.

Mladá žena si vede peněžní deník na tabletu

Veďte si osobní rozpočet: Zde je návod

Jakmile budete mít své tabulky v pořádku, můžete začít. Všechny důležité dokumenty, smlouvy, bankovní výpisy a účty je nejlepší si shromáždit předem.

Jednoduše řečeno, provedete následující, vlastně docela jednoduchý výpočet:

Příjmy – fixní výdaje (fixní náklady) - variabilní výdaje (variabilní náklady) = přebytek

K tomuto výpočtu jsou nutné následující kroky:

  1. Nejprve si zaznamenejte své příjmy. Obvykle se jedná o vaši výplatu, ale případně i sociální dávky, přídavky na děti nebo úrokové příjmy. Důležité: Nejdříve zohledňujete pouze pravidelný příjem. Jednorázové příjmy, jako jsou vánoční prémie, peněžní dary a podobně, by měly být zapsány jen jednou v měsíci, ve kterém k nim došlo.
  2. V dalším kroku zdokumentujete své pravidelné výdaje, tzn. vaše měsíční fixní náklady. Může to být nájem, platby za elektřinu, topení, telefon, pojištění nebo předplatné. Náklady, které vznikají pouze ročně nebo pololetně, je potřeba snížit na poměrný měsíční příspěvek. Tip: Více o měsíčních fixních nákladech se dozvíte zde!
  3. Z rozdílu mezi vašimi fixními příjmy (krok 1) a fixními výdaji (krok 2) vypočítáte, kolik peněz máte k dispozici na ostatní výdaje. Toto je váš dostupný rozpočet, aniž byste se ocitli v červených číslech.
  4. Vaše variabilní náklady, tzn. všechny variabilní výdaje jsou pak dále odečteny z vašeho rozpočtu. Ty mohou být každý měsíc jiné. Abyste získali představu o tom, kolik platíte nad rámec fixních výdajů, měli byste částky dokumentovat za delší časové období. Můžete si vytvořit různé kategorie, například pro potraviny, kosmetiku, oblečení, domácí mazlíčky nebo volný čas. S pomocí účtenek a bankovních výpisů můžete každý výdaj zařadit do správné kategorie.
  5. Na konci každého měsíce můžete na první pohled vidět, zda a kolik z vašeho příjmu zbývá – jednoduše odečtěte variabilní náklady vzniklé v daném měsíci od vašeho dostupného rozpočtu. Jedná se o váš přebytek, který můžete uspořit, dále investovat nebo přidat do svého penzijního plánu. Pokud vám zbývá málo nebo dokonce nic, měli byste se zamyslet nad tím, kde můžete ušetřit.
  6. V ideálním případě byste měli na konci roku vašefinance znovu zrevidovat. Vždy jsou období, kdy utratíte více, například proto, že jste zaplatili dovolenou nebo provést větší nákup. V jiných měsících vám zase zbyde více peněz, protože jste například nakoupili méně nebo dostali bonusovou platbu.

Jak mohu ušetřit peníze?

Pokud jste v určitém měsíci v mínusu, protože jste museli uskutečnit velký výdaj, je to naprosto v pořádku. Problém však nastává, pokud jste v červených číslech pravidelně či vám nezbývají téměř žádné peníze navíc, které byste mohli ušetřit.

V tomto případě je nutné, abyste se podrobně podívali na své výdaje. Prostřednictvím kategorií, které jste vytvořili, můžete rychle identifikovat, kde jste utratili nejvíce a kde mohou být zbytečné výdaje, kterým byste se mohli vyvarovat.

Mladý pár řeší příjmy a výdaje na notebooku

Potenciál pro úspory je všude: Možná platíte příliš mnoho za pojištění nebo za telefon? Máte nevyužité předplatné či členství, které byste mohli zrušit? Často stačí jen změnit poskytovatele, například dodavatele elektřiny nebo pojišťovnu, abyste ušetřili. Možná ale také příliš utrácíte za nákupy a potřebujete přehodnotit své vlastní spotřební chování. Z dlouhodobého hlediska je vědomá spotřeba dobrá nejen pro váš bankovní účet, ale i pro vás samotné.

Nejlepší tipy a triky pro vedení osobního rozpočtu

Jakmile jednou začnete, vše, co potřebujete, je jen trochu disciplíny, abyste jste u toho vydrželi. Následující tipy a triky vám k tomu pomohou:

  • Není nezbytné evidovat každý malý výdaj ihned. Účtenky či ručně vypsané částky shromažďujte ideálně na jednom místě až do příštího dokumentování svých výdajů.
  • Je velmi užitečné si předem stanovit časy, kdy budete pravidelně udržovat svůj peněžní deník – vždy o víkendu, jednou za čtrnáct dní, nebo třeba měsíčně. Na začátku si nastavte upomínku na vašem telefonu nebo si zapište datum do kalendáře, abyste na to nezapomněli. Časem si vytvoříte rutinu, díky které už to budete dělat pravidelně sami.
  • Abyste si pravidelné spoření usnadnili, můžete si vytvořit různé individuální rozpočty, například měsíční rozpočet jen na volnočasové aktivity nebo třeba rozpočet pouze na nákupy. Když rozpočet vyčerpáte, víte, že byste se po zbytek měsíce neměli stravovat v restauracích nebo utrácet za zlevněné zboží. Tímto způsobem máte mnohem větší kontrolu nad tím, kolik utratíte, a máte jistotu, že vám nakonec zbyde více úspor.
  • Máte nějaký větší cíl, na který si šetříte? Třeba dovolenou? Přemýšlejte o tom, kolik peněz potřebujete a do kdy je potřebujete. Částku pak vydělte počtem měsíců, které vám do té doby zbývají, abyste zjistili, kolik si musíte každý měsíc odložit. Pokud si tuto částku pevně zadáte přímo do svého přehledu, ihned uvidíte, kolik ještě můžete utratit ve zbývajících kategoriích a kde byste měli trochu ubrat, abyste nakonec finančně dosáhli na svůj cíl.

Vedení deníku příjmů a výdajů je ten správný způsob, jak mít přehled o svých financích, rozpoznat nákladové položky a identifikovat potenciální úspory. Samozřejmě vždy můžete požádat finančního poradce, aby vám s tím pomohl.

Udělejte si pořádek ve financích!

Finanční poradce vám pomůže získat dobrý přehled o vaší finanční situaci a ukáže vám, jak nejlépe můžete ušetřit.

Přečtěte si také:

Pár plánuje společný bankovní účet

| OVB Allfinanz, a.s.

Společný bankovní účet: Jak spravovat společné finance?

V partnerství se toho sdílí hodně – obzvláště pak ve společné domácnosti. Ale platí to i v případě financí? Kdy má smysl mít společný bankovní účet na společné výdaje? A čeho byste si při jeho zakládání měli být vědomi? Ukážeme vám, jaké jsou výhody a nevýhody společného účtu a jaké existují alternativy.

Dítě u bazénu s vodní pistolí – Cestujte bezpečně

| OVB Allfinanz, a.s.

Hurá na dovolenou! Tipy pro cestovní pojištění a váš rozpočet na cestování

Bez ohledu na to, zda cestujeme s batohem po Thajsku, nebo se ubytujeme v all-inclusive hotelu v Tunisku, pro jakoukoliv dovolenou má smysl mít sjednané pojištění. Může se stát, že třeba těsně před dovolenou onemocníte, nebo vám ukradnou věci z hotelového pokoje. Cestovní pojištění vás ochrání před finančními důsledky, a vy tak můžete bezstarostně odjet na dovolenou.