Home Office – Tipy pro vytvoření domácí kanceláře pro práci z domova
|
Předpokládaný čas čtení: 5 minut
- Vaše práce by neměla poškozovat vaše zdraví. Proto je důležité si vaši domácí kancelář správně vybavit a zařídit.
- Kromě určité svobody a flexibility má práce z domova i své stinné stránky, jako je třeba nedostatečná motivace či sebedisciplína.
- Máme pro vás 6 tipů, jak se můžete při práci na home office vždy motivovat.
Ze slunného balkónu, pohodlně z gauče nebo u perfektně vybaveného stolu – práce z domova je možná z jakékoliv místnosti či místa ve vlastním domě či bytě. Práce se stává flexibilnější, zejména rodiče pak mohou lépe sladit svůj soukromý život s prací. V našem článku se dozvíte vše, co potřebujete o práci z domova vědět.
Tzv. home office se stal za poslední dva roky, kdy do klasických kanceláří nedocházel téměř nikdo, běžnou věcí. Hodně se toho změnilo a ovlivnilo to každodenní pracovní život spousty lidí.
Perfektní pracovní prostor ve vaší domácí kanceláři
Pracujete z domova několik dní v týdnu? Pak byste pro svůj home office měli mít vytvořené vhodné pracoviště. Vaše pracovní činnost by neměla být škodlivá pro vaše zdraví. Kancelářská židle, druhý monitor a ochrana dat jsou jen začátek. Ať už ve vašem (pronajatém) bytě či ve vlastním domě, vždy existují možnosti, jak si vytvořit ergonomickou domácí kancelář.
Zde je pár bodů, které byste měli vzít do úvahy při zařizování své domácí kanceláře:
- používejte denní, nepřímé světlo
- optimální teplota je 20 až 22 °C
- váš stůl by měl být velký alespoň 80 x 120 cm
- vaše židle by měla být výškově nastavitelná…
- ...a vaše nohy v úhlu 90 stupňů
- vaše paže by měly být cca 10 cm od klávesnice.
- váš obličej by měl být 50-70 cm od obrazovky
Vyzkoušejte to u vás doma. Pokud vám něco nebude vyhovovat, promluvte si se svým zaměstnavatelem, určitě spolu najdete řešení.
Home office: Co potřebujete vědět
Pracovní smlouva, pracovní právo apod. Ta nejdůležitější témata jsme pro vás shrnuli zde.
Práce z domova (home office) z pohledu pracovního práva
Pro práci z domova (home office), stejně jako pro formy práce označované jako homeworking či teleworking, platí v zásadě stejná pravidla jako pro práci v kanceláři. Všechny zmíněné způsoby patří mezi tzv. flexibilní formy práce, které lze zcela nebo částečně vykonávat i jinde než ve firemní kanceláři. I na práci z domu se totiž obecně uplatňuje Zákoník práce, konkrétně na home office pak úpravy v §317.
Mezi home office a práci na pracovišti zaměstnavatele samozřejmě existují určité odchylky. Jelikož zákoník práce práci z domova, kromě zmíněného paragrafu, nijak neupravuje, mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem by měla být písemně sjednána dohoda o výkonu práce z domova.
Vaše pracovní smlouva a dohoda o výkonu práce z domova
Jak bylo řečeno, vaše pracovní smlouva se zaměstnavatelem se při práci z domu nemění, nicméně konkrétní podmínky pro home office by se měly sjednat pomocí dohody o výkonu práce z domova.
Tato dodatečná dohoda může obsahovat:
- Rozvrhování pracovní doby (mohou být sjednána určitá omezení, například. časové rozmezí, ve kterém je možné pracovat).
- Specifikace rozsahu práce (např. na jak dlouho bude zaměstnanec na home office apod.).
- Způsob zadávání a kontrola práce.
- Ochrana a bezpečnost dat.
- Stanovení místa výkonu práce (zaměstnavatel může zaměstnanci umožnit pracovat pouze z domova, nebo také odkudkoliv jinde).
- Informace o odměňování.
Pojištění pro případ pracovního úrazu při práci z domova
V České republice není problematika úrazů při práci z domova upravena žádným zákonem. Získání odškodného za pracovní úraz při práci na home office tak nemusí být vždy jednoduché, jelikož se ne vždy dá přesně určit, zda úraz souvisí s výkonem práce. Přesto to ve spoustě případů možné je.
Vždy tedy bude záležet na konkrétních okolnostech. Zásadní pro přiznání odškodnění je, aby byl úraz uznán jako pracovní samotným zaměstnavatelem. Pokud se pořežete nožem při přípravě oběda nebo upadnete a zraníte se při cestě na oběd do restaurace, nárok na odškodnění mít nebudete. Pokud ale zakopnete při cestě k domácí kopírce nebo abyste zvedli videohovor, o pracovní úraz se jednat bude.
Obecně lze tedy říci, že úrazy, které by byly pojištěny v kanceláři, jsou pojištěny i při práci z domova.
Tipy, jak získat odškodnění pracovního úrazu při práci z domu
Tady je pár tipů od pojišťoven na to, jak si zabezpečit, že váš úraz bude posouzen jako pracovní:
- Mějte sjednaný home office v pracovní smlouvě, respektive v dohodě o výkonu práce z domova.
- Mějte v dohodě sjednané časové rozmezí, kdy se máte věnovat práci.
- Je VŽDY třeba doložit důkaz o úrazu – po nehodě vše okamžitě zdokumentujte.
- Jak už bylo řečeno, úraz vždy musí souviset s výkonem práce.
- Váš úraz musí zaměstnavatel uznat jako pracovní.
Pro všestranné krytí případných úrazů v domácí kanceláři se však neobejdete bez soukromého úrazového pojištění. Pak bude jedno, zda k nehodě došlo v kanceláři, doma nebo někde jinde ve volném čase.
Výhody a nevýhody práce z postele
Ne každá práce umožňuje pracujícím pracovat z domu. Například u pracovníků ve výrobě je to nemyslitelné – stroje si domů jen tak nepřivezete. Dělat svou práci mezi svými čtyřmi stěnami má své výhody i nevýhody.
Výhody: Pozitivní je, že při práci z domova máte méně nákladů. Můžete ušetřit na cenách za palivo, jízdenkách za hromadnou dopravu a za obědy v restauraci za rohem. Máte také více času, protože už nemusíte do práce dojíždět. Důvěřuj, ale prověřuj – to pro home office už tolik neplatí. Čím více doma pracujete, tím více vám vaši nadřízení věří, že odvedete dobrou práci.
Mnoho studií ukazuje, že produktivita se zvyšuje s úkoly, které vyžadují vysokou úroveň koncentrace. Doma máte více klidu a prostoru k tomu pracovat kreativně a pozorně. Rodiče si mohou flexibilněji organizovat svůj každodenní život, i když je pak dvojitá zátěž často stresující.
A zde mohou nastat překážky: Základem pro domácí kancelář je ochrana dat a dobrá IT bezpečnost. Pokud to nepůjde, bude vaše práce z domu obtížnější. Osobně vidíte svůj tým a svého manažera pouze v kanceláři. Být dlouho mimo kancelář může narušit týmového ducha. Pomoci mohou pravidelná, neformální setkání. Nakonec se organizační úsilí zvýší. Vše, co se dříve odehrávalo ve firemní kanceláři, se nyní musí koordinovat v domácí kanceláři.
6 tipů, jak se motivovat k práci v domácí kanceláři
Několik týdnů nonstop doma bez sociálních kontaktů – pro spoustu lidí nepříjemná představa. Chybí vám motivace v pracovním prostředí, která je velmi důležitá. Máme pro vás šest tipů, jak se motivovat v domácí kanceláři.
1. Atmosféra
Vytvořte si prostředí, ve kterém se vám bude dobře pracovat. Jak perfektně vybavit vaše domácí pracoviště najdete v článku výše.
2. Vaše oblečení
Ano, může být pohodlné. Ale pokud budete zapínat váš notebook v pyžamu, produktivnější nebudete. Stojí za to alespoň na chvíli předstírat, že jste v kanceláři.
3. Pracovní vytížení
Směsice úkolů, termínů a projektů. Vytvořte si dobrý přehled o svých úkolech a rozdělte je do bloků.
4. Váš tým
Vždy zůstaňte v kontaktu se svým týmem. Společenský kontakt je důležitý a nemusí se vždy týkat jen práce.
5. Pravidelné přestávky
Dopřejte si dostatečné přestávky. Vaše hlava čas od času potřebuje trochu vzduchu. Poté bude vaše práce opět jednodušší – vyzkoušejte to!
6. Odměna
Dosáhli jste úspěchu? Tak to oslavte! Za odměnu si dopřejte dobré pití, čokoládové sušenky, nebo obojí. Takto můžete dále pracovat s motivací.